Carmencita

Carmencita var en s.k. blendcigarett (cigarett med en inlaga bestående av en blandning av olika tobakssorter) som Svenska Tobaksmonopolet tillverkade. Anledningen till att den överhuvudtaget nämns i ett cigarrlexikon bestå i att i Carmencitas inlageblandning dominerade brasiltobak. Brasilen, som ju egentligen är en cigarrtobak, ingick/ingår i en del mörkare cigaretter ex.vis de mörka franska cigaretterna.

Ack, Carmencita gör mig inte så besviken, jag tänker skaffa mig ett jobb här i butiken, sköta mig noga, bara spara och knoga inte spela och dricka, men bara älska dig. Säg, Carmencita, det är ändå blott med mig, säg, som du vill dansa tango. – Ur Fritiof och Carmencita av Evert Taube.

Published in: on 9 december, 2010 at 22:04  Kommentera  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://bukfacon.wordpress.com/2010/12/09/carmencita/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

