Halsbloss

Med halsbloss avses att rökaren för ned röken i lungorna innan rökaren åter blåser ut röken. Syftet är att kroppen skall ta upp nikotinet. För att detta skall vara möjligt, och önskvärt, krävs att röken, liksom tobaken, är (pH-mässigt) sur (se det). I princip krävs det halsbloss med sur tobak för att kroppen skall kunna ta upp det önskade nikotinet; endast lungorna förmår nämligen ta upp nikotin från sur tobak. Sur tobak återfinns framför allt i cigarettobak men även i merparten av de olika röktobakssorter som piprökare konsumerar.

Cigarrtobak å sin sida är basisk (se även det) vilken gör den avsevärt svårare att dra halsbloss med, även om vissa cigarrister uppger sig kunna göra det. För de flesta andra medför halsbloss på cigarrtobak mer eller mindre omfattande illamående. Därtill räcker det att röken cirkulerar i rökarens munhåla för att nikotinet skall tas upp av munnens blodkärl.

Rökning medelst halsbloss ökar väsentligen risken för lungcancer varför den cancerformen är betydligt vanligare hos cigarett- & piprökare jämfört med de tobakskonsumenter som endast röker cigarr eller cigarill; eller snusar.

Published in: on 14 mars, 2011 at 22:44  Comments (4)  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://bukfacon.wordpress.com/2011/03/14/halsbloss/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hade ingen aning om att piptobak i stor del också innehåller sur tobak. Var finns den informationen? Och hur kan man veta vilka tobaker som är sura isf…

    • Jag konsulterade precis boken Frans Suell Cigarrkunskap från Svenska Tobak, där en tablå över de vanligaste tobakssorterna ger vid handen att de flesta sorter som används i röktobaksprodukterna (ex.vis burley, virgina, m.fl.) faktiskt är (pH-mässigt) att betrakta som sura. En del piprökare jag frågat medger också att det är möjligt att dra halsbloss. MEN jag är INTE expert på detta och tar gärna emot kompletterande information från läsekretsen.

      B

      • Emedan jag ingalunda är expert på piprökning, skall min åsikt ses som just en åsikt. Men, i min åsikt som piprökare är halsbloss ytterst ovälkomna för min del, och därtill för många jag pratat om frågan med. Ifall man vill ha nikotin är min åsikt att man kan snusa eller suga cigarett, men piptobak, likt cigarrer, är till för smak, inte för ett rus.

      • Tack för trevlig kommentar!

        Jo, jag har också fått uppfattningen att intresserade piprökare oftast avstår från halsblossen. Det ändrar dock inte det faktum att merparten av all röktobak (vanligtvis, i dessa sammanhang, kallad piptobak) är av ”sur” typ och därmed mer ägnad åt halsblossande än den vanliga (basiska) cigarrtobaken.

        Jag tror f.ö. att vi är många som placerar cigarren och pipan tillsammans i ett fack – låt oss kalla det ”det kulinariska facket” – och cigaretterna och snuset i ett annat, mer vardagligt och vanepräglat fack. Cigarillen lever däremellan och vattenpipan (nargilehn), tuggtobaken och det torra snuset i ett tredje mer sällsynt fack. Tobaksproduktens ph-värde avgör således ej fackplaceringen.

        B, red.


Kommentera

