Bra i SvD idag.

Bra åsiktsjournalistik i Svenska Dagbladet idag, klicka HÄR. Det finns saker och ting som blir bättre när ”storebror” håller sina klåfingrar borta.

Notera f.ö. att nu har lättgroggen uppstått i Australien. Precis som i Sverige för 75 år sedan är det ett resultat av morallagstiftning.

Published in: on 7 mars, 2016 at 05:32  Comments (2)  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://bukfacon.wordpress.com/2016/03/07/bra-i-svd-idag/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Bukis,

    Jag skriver inte så mycket på nätet längre, men när jag läste Richerts krönika blev jag så glad att jag sträckte mig efter tangentbordet och skrev ett mail till henne (se texten nedan)

    Hälsningar
    bidevind

    ——————————————————————————-
    Med egen erfarenhet av hur nymoralister kan bete sig i tobaksfrågan kan jag tänka mig att det landar ett antal ilskna kommentarer i din maillåda nu på grund av din krönika idag. Vill därför bara säga att jag blev väldigt glad när jag läste din text. Mer sådant, tack!

    För övrigt läste jag i bladet att moderaterna inte är riktigt med på folkhälsoministerns tåg mot pärleporten ”för det måste ju fungera också”. Jag tror det kommer fungera utmärkt. Den listigt utformade lagen som tillåter rökrum (normförskjutningen hade inte nått så långt att det var möjligt med ett förbud rakt av då). Ägarna själva tar bort dessa rum i rasande fart när någon myndighetsprerson spanar in en överförfriskad gäst som blir röksugen, tar med sig ölglaset in i sagda rum (förbjudet) och tänder en cigarett. Pang! Nu är utskänkningstillståndet i allvarlig fara, själva hjärtat i verksamheten. Det är givet att det inte är alkoholen som ryker då (ursäkta uttrycket), det gör rökrummet. På en uteservering blir det ännu lättare att uppdaga lömska angrepp mot ordning och reda. Ägaren blir ställd mot en vägg. Kröken eller röken! Var så god och välj.

    Tack också för tipset om att flytta till Georgien, men jag tror det räcker med att flytta till rätt förbundsstat i det germanska riket. Genom att betala en förfärlig massa tusen euro till myndigheten kan restaurangägaren köpa sig tillstånd att tillmötesgå till och med en sådan förtappad person som jag själv (jag tänder gärna en handrullad havanna, lagrad i åtta år och med fantastisk terroir efter en god middag på lokal). Det råder visserligen yttrandefrihet i de flesta demokratier, men kruxet är att restaurangens personal ändå inte får tala om för gästerna vilket dyrköpt himmelrike av såväl mat, dryck och cigarrer som döljer sig bara en vånging upp. De får bara tala om det om gästen frågar.

    Kommer man resande utan lokalkännedom blir det ju lite knepigt. Precis som det numera är med hotell. Knappast någon vågar längre skriva ut att de tillhandahåller rökrum, men med nyspråk betyder numera ibland uttrycket ”rökfria rum” att också motsatsen finns.

    Beträffande kommande rökförbud på uteserveringar i Sverige, har jag redan tänkt ut hur jag ska göra på min bilfärd mot sydliga nejder. Jag laddar bilen med en thermos kaffe och en skinksmörgås. Min bästa skinnfåtölj sitter ju faktiskt i bilen, elmanövrerad är den också! Och så lämnar jag tillfälligt Europavägen, parkerar med utsikt över någon vidunderligt vacker sjö, fäller ryggstödet bakåt, sätter på Glucks ”Dans i de saligas ängder” ur Orfeus och Eurydike. Och så tänder jag en Partagas Shorts, rullad av fantastisk tobak från Vuelta Abajo på Cuba. Och skulle jag trots musiken råka tänka på nymoralisterna i Sveriges riksdag så kan jag alltid lugna mig genom att starta den starka sexcylindriga motorn i min Jaguar XF. Jag lovar, som ren hämnd på förbudsknarkarna i parlamentet kommer jag låta motorn gå på tomgång precis hela tiden för klimatanläggningens skull, för vem vill sitta och frysa när man avnjuter något så himmelskt gott.

    • Bra – och roligt – gjort, Bidevind!🙂

      B, red.


Kommentera

